Kirjoittaja Aihe: Punkin torjunta - Varroan punkin torjunta muurahaishapolla  (Luettu 22018 kertaa)

qwerty

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 185
mehiläisenhoito ohje - Muurahaishappo mehiläispesille - Seossuhdelaskuri

Tämä aihe käsittelee varroa punkin torjuntaa. Muurahaishappoa saa 85%:sena apteekista noin 80€ tai sitten maatalous tukusta 30L astioissa  96 tai 78%:na AIV2 +:na, jonka pitäisi toimia ihan yhtä hyvin. Itse kuitenkin suosisin hunajayhtymän väkevämpää happoa, jossa ei ole haihtumisenesto aineita. Muurahaishappo pitää laimentaa kummassakin tapauksessa 65%:ksi.

Noiden 15cm x 15cm imeytysliinojen tulee olla kuivatetut ihan koppuroiksi, jotta se ottaa tuon yhden osaston vaatiman 120ml 65% muurahaishappoa vastaan. Liina saisi mielellään olla 15cm x 15 cm liinaa isompi, ihan niin kuin tuosta Janne leimin ohjeestakin näkyy.

Aikaisemmin toiminnan alkuvaiheessa hankin apteekista suurimman mahdollisen lääkeruiskun  > 60ml ja sitten laimensin hapon vetämällä ruiskuun ensin tarvittavan veden ja sitten happon, jonka jälkeen suihkutin muurahaishapon suoraan liinaan.

Nykyään pesämäärän kasvettua olen nopeuttanut annostelua ja sekoittanut hapon suppilolla viiden litran kanisteriin siten, että 78% AIV2 + tulee astiaan 4,3 litaa ja sitten siihen päälle 0,72 litraa vettä. Tämän olen sitten ravistellut sekaisin. Edellämainitun jälkeen olen kaatanut sopivaan noin 1L nokkakannuun (sellaiseen, joka ei nokaltaan "kuse") 65% laimennettua luosta, jolla olen kaatanut kerralla useimpiin pienempiin annostelumaljoihin kerta-annokseen tarvittavan määrän. Nuo maljat olen sitten kipannut suoraan 2L minigrip pusseihin, jossa sopivankokoinen wettex liina. Tämä nopeuttaa toimintaa huomattavasti, kun hoidettavia pesiä on satoja. Olen sulkenut minigrip pussit ja antanut liinojen imeä happoa tasaisesti itseensä vähintään yön yli.

Jos pesiä on enemmän niin seos kanntaataa rakentaa kerralla erilliseen astiaan ja lapioda se siitä sitten sopivalla mittakauhalla.

Tein excel laskurin jolla saat täsmäämään omat mitta-astiat ja tarvittavan tarkan seossuhteen

Liitteenä laskuohjelma kahdessa eri formaatissa, sekä kuva ohjelmasta

Excel ohjelmassa Apidea levyllä tarkoitetaan imeytys liinaa joka on haihdutus-annostelijassa (Apidea Säureapplikator):
http://www.bienenzuchtbedarf-seip.de/Varroabehandlung-Verdunster-Zubehoer/Verdunster--Ameisensaeure--Varroabehandlung/Taunus-Apidea-Saeure-Applikator.html

..imeytys automaatti ei ole kuitenkaan välttämätön. Katso: Lainattu ohje alla olevassa kuvassa - Mehiläinen 4/2013 lehdestä, kuinka Janne
Leimi tekee muurahaishappotorjunnan ilman korotuslistoja, halvimmalla ja ehkä helpoimmalla mahdollisella tavalla
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2017, 08:53:59 ap kirjoittanut qwerty »

qwerty

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 185
Vs: Punkin torjunta - Varroan punkin torjunta muurahaishapolla
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2020, 05:04:36 ip »
Tässä esimerkki


Jos minulla on 85% muurahaishappoa ( Formic Acid 85% FEED ) joka on tämän hetkisen tiedon mukaan parasta (taikka sitä apteekin kallista happoa).

ja jos minulla on 150 pesää jotka ovat kahdella osastolla tarvitsen 130ml per yhdyskunata liuosta yhteen käsittelyyn 150 x 130ml = 19500ml eli noin 20 litraa

Minun tarvitsee 15,3 litraan 85% muurahaishappoon lisätä 4,7 litraa vettä jotta saan siitä 65%:sta. Lopullista liuosta tulee 20 litraa   


Tässä vielä linkki toiseen laskuriin joka löytyy web sivustolta:
https://www.calkoo.com/fi/liuoksien-laimentaminen